maandag 23 april 2012

Hechting, hersens en kinderopvang

In het nieuwe boek 'Wat doen we met de baby' stelt psychologe en onderzoekster Marilse Eerkens dat Nederlandse crèches niet in staat zijn om baby’s de zorg te bieden die ze nodig hebben. Enerzijds omdat de kwaliteit in het algemeen de laatste jaren sterk is gedaald. Anderzijds omdat er te weinig Pedagogisch werkers per kindaantal ingezet worden. De medewerksters moeten daarnaast ook nog een heleboel andere klusjes tussendoor doen. Dit gaat allemaal van de tijd af die zij aan de baby's behoren te besteden. Er is daarom te weinig individuele zorg en aandacht.

Aandacht, lichamelijke nabijheid en communicatie is, zoals inmiddels algemeen bekend, noodzakelijk voor een goede hechting. Maar, zo geeft deze psychologe aan, ook voor de hersenontwikkeling. Baby's worden geboren met zo'n twintig procent van de hersencapaciteit. De rest ontwikkeld zich in de eerste drie levensjaren. Dat doen de hersenen op basis van de informatie die zij uit de omgeving halen en is dus gebaseerd op de zorg die zij krijgen. Dit is een slim trucje van de natuur want zo raakt ieder kind optimaal afgesteld op zijn of haar omgeving. Een omgeving met responsieve verzorgers is hierbij van groot belang. Wanneer er weinig tijd is voor de baby is er automatisch weinig interactie met de omgeving. Denk hierbij aan het niet tijdig reageren wanneer een baby huilt. Te weinig communiceren met een baby en te weinig fysieke nabijheid zoals knuffelen, aaien of simpelweg op schoot zitten. De stresswaarden van de baby worden hoger wanneer zij veel alleen zijn. Deze waarden zijn in een recent onderzoek gemeten en hieruit is gebleken dat baby's in de kinderopvang hogere stresswaarden hebben. Dit kan onder andere zorgen voor angststoornissen, minder stressbestendige kinderen, meer agressie bij jongens en meer angst bij meisjes.

Naast de hersenontwikkeling en de stress zijn de vele personen waarmee een kind te maken krijgt in de gemiddelde opvang niet bevorderlijk voor de hechting. Kinderen hebben, wanneer zij niet bij de ouders zijn, een vaste verzorger nodig waaraan ze zich kunnen hechten. Dat is in de kinderopvang niet haalbaar met de verschillende diensten, vrije dagen en personeelswisselingen. Een kind wat niet goed gehecht is kan hier later veel last van krijgen. Zij hebben bijvoorbeeld een grotere kans op verschillende gedragsproblemen.

Maar wat doen we hier nu aan? De schrijfster stelt dat een vast gezicht en veel contact op verschillende niveaus zorgt voor een goede hechting. Je kunt hierbij denken aan opa en oma of andere 'familie/stamleden' die op vaste dagen oppassen. Omdat niet iedereen deze mogelijkheid heeft pleit ze voor het uitbreiden van het ouderschapsverlof. Wat nodig is aangezien Nederland volgens Unicef tot de landen in Europa behoort waar het verlof het slechtst geregeld is.

Wat fijn voor alle baby's dat er steeds meer erkend wordt dat hechting, lichamelijk contact en oprechte aandacht zo ontzettend belangrijk zijn. Nu is het wachten op de nodige veranderingen in de kinderopvang, het ouderschapsverlof en de manier waarop we naar kinderen kijken. Ik ga het boek zeker lezen.

Een interview met de schrijfster kun je na 17.30 minuten hier beluisteren en een televisie interview is te zien bij Moraalridders. Een boek wat al eerder is verschenen en ook over de hersenontwikkeling gaat is 'Waarom liefde zo belangrijk is' van Sue Gerhardt. Eigenlijk verschilt de inhoud niet zoveel. Al gaat het boek van Sue Gerhardt volgens mij wat dieper op de hersenontwikkeling in. Wat doen we met de baby bevat dus 'oude' kennis. Maar blijkbaar was het nodig dat er eerst een Nederlands boek verscheen voordat dit de kranten, radio en televisie haalde.

Liefs MamaNatuurlijk

6 opmerkingen :

  1. Dank weer voor deze blogpost! Ben heel blij dat deze geluiden (eindelijk!) wat meer te horen zijn. Hoewel je als je gewoon op je moederinstinct afgaat, deze conclusies ook kunt trekken, is het goed dat er wetenschappelijke onderbouwing hiervoor is. Al is het maar om zo nu en dan je omgeving te overtuigen van de keuzes die je maakt. ;-)
    Dank je en fijne maandag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook zo blij dat ik bij mijn kindjes ben, mijn baby 24/7 binnen 1 meter rond me heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat zijn weer schokkende feiten voor sommige mensen.... Hopelijk bereikt het de juiste mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maarnietvangrijs ik ben er ook blij mee. Nu maar hopen dat er iets veranderd.

    Jane, ik ook. Voor mij voelt dat zo juist.

    Merula dat hoop ik dus ook. En dat ze er ook iets mee doen.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag mamanatuurlijk,

    Heb het boek gelezen en zelf 7 jaar mijn eigen kinderopvang gehad. En al is je hart nog zo groot en vol liefde voor de allerkleinsten, je kan ze niet geven waar ze zo'n behoefte aan en recht op hebben. De allerbeste kinderopvang is geen vervanging voor een aanwezige moeder. Een heel mooie voorgang van dit boek zijn de boeken van Bruce D. Perry en Maia Szalavitz. De jongen die opgroeide als hond en Het liefdevolle brein. OVer hoe belangrijk empathie is. En wat het doet als het, om wat voor reden dan ook, niet gegeven kan worden. Veel van wat je leest in bovenstaand boek van Marisle Eerkens vind je in de oorsprong terug in deze twee boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb ook in de kinderopvang gewerkt. Het frustreerde me dat ik ze niet de aandacht en lichamelijk nabijheid kon geven die ze zo duidelijk nodig hadden. Juist omdat ik er gewerkt heb besloten manlief en ik onze zoon niet naar de opvang te brengen. Dan maar wat minder te besteden. Het scheelt misschien als het je eigen opvang is. Dan kun je nog proberen alles wat natuurlijker aan te pakken. Ik werkte voor een grote stichting en dat is soms verdrietig genoeg toch een beetje een fabriek.

      Bedankt voor de boekentips die ga ik zeker lezen.

      Liefs MamaNatuurlijk

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...