vrijdag 26 februari 2016

Thuiswerken en moederschap

Lindanieuws plaatste maandag een foto van een Australische moeder die vanuit huis werkt met een peuter. De foto laat zien dat dit helemaal niet zo easy peasy is als het soms lijkt. Dat bewijst ook het stuk wat Linda erna plaatste met grappige foto's van lezeressen die thuiswerken en moederschap (proberen te) combineren.

Thuiswerken en thuisonderwijs
Nu heb ik inmiddels geen baby of peuter meer die op mijn laptop gaat liggen. Maar het is wel herkenbaar. Want ook ik moet keuzes maken als er een spoedklus tussendoor komt of wanneer ik geen oppas kan vinden en toch mijn werk af wil hebben. En probeer jij maar eens een artikel te schrijven wanneer er honderd vragen tussendoor komen, iemand om je heen springt of elk woord wat je typt gezellig hardop meeleest.

Daarbij geef ik thuisonderwijs en kan niet onder schooltijd eventjes een flinke spurt maken. En dus gaat bij deadlines af en toe de televisie wat langer aan dan ik zou willen of komt de iPad uit de kast op momenten dat dit anders niet zo zou zijn. Dan zie ik met een half oog dat hij wel heel veel boterhammen met chocoladepasta besmeert. Of dat er iets meer snoepjes worden op gesmikkeld dan gewoonlijk, omdat ik soms gedachteloos 'hum' op mama-mag-ik-vragen.

Fijne bijkomstigheden
Het levert ook hele mooie dingen op. Want wanneer ik geen tijd heb en hij iets toch heel graag wil dan doet hij het zelf. En daar komen prachtige knutselwerken, creatieve oplossingen, interessant uitgewerkte projecten en heerlijke tussendoortjes (ik verwen je even mama) uit voort.

Het is de bedoeling een vaste vorm van opvang te vinden in plaats van het flexibele oppassysteem wat we nu hebben. Gevoelsmatig vind ik dat ik een hele goede reden moet hebben voor een ad hoc dagje oppas. Zoals acute ziekte of rechtszaken. En werk is iets structureels waarbij enige stabiliteit (door mij) zeer gewenst is. Zeker in combinatie met thuisonderwijs en de uithuizigheid die daarbij komt kijken. 

Hoe pakken jullie thuiswerken en moederschap aan?

Liefs MamaNatuurlijk

*foto: hij met de Lego terwijl ik schrijf

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...