woensdag 22 juni 2016

Urban jungle

Steeds vaker zie je ze: Urban jungles. Bij mensen thuis, in winkels, magazines en eetgelegenheden. Het is dan ook een van de trends van 2016.

Stekjes vragen
Een Urban jungle is een verzameling van een aantal planten bij elkaar om zo een natuurlijke, botanische sfeer te creëren. Liefst in mooie, verschillende potjes. Dankzij deze trend is de kleur groen weer helemaal terug. Waar ik erg blij mee ben, want groen is een van mijn lievelingskleuren.

Vensterbank vol planten
Zelf heb ik altijd planten in huis gehad en geïnspireerd door het Urban jungle idee ben ik ze wat meer gaan groeperen. Het doet dan inderdaad een beetje aan als een soort mini woud in huis. Als jong meisje stond mijn vensterbank al propvol planten. Mijn vriendinnetje en ik gingen zelfs bij onze buurtgenoten langs met de vraag of ze een stekje of afgedankte plant hadden. Zelf stekten we er lustig op los en dan krijg je vanzelf een Urban jungle. Al heette het toen natuurlijk nog niet zo en was het eigenlijk ook niet hip. Op school riep ik de 'plantendienst' in het leven, want de planten stonden er daar maar treurig bij. Ik potte er een aantal over, stekte er een paar en gaf ze voldoende water en liefde. Al snel fleurde ook daar de vensterbank enorm op.

Het Plantenasiel
Nu jaren later heeft de Urban jungle trend me weer helemaal in die sfeer gebracht en ben ik druk bezig met het verzamelen van plantjes voor op mijn kastje. Misschien herinneren sommigen van jullie je nog wel dat ik in november een plant adopteerde van Het Plantenasiel? De betreffende plant was gebruikt bij het Nederlands Filmfestival en was daarna niet meer nodig. Inmiddels staat ze nog steeds te stralen in mijn huis en groeit ze als kool.

Een Urban jungle maken
Wil je ook een Urban jungle in huis maken denk dan eens aan een plantenasiel. Er zijn er verschillende in Nederland en ze hebben over het algemeen veel keuze. Het verhaal en de herkomst van de plant krijg je er gratis bij. Een stuk goedkoper dan bij het tuincentrum en je geeft een afgedankte plant een nieuw leven. Er is ook een levendige markt op Instagram en blogs waar je stekjes kunt kopen tegen verzendkosten. Zo ontving ik deze week van Merula mijn allereerste baby pilea! Zo'n schattig plantje. 

Geen groene vingers?
Heb je geen groene vingers zeg je? Geen probleem! Maak een Urban jungle van verschillende cactussen. Ook deze plant is momenteel volop verkrijgbaar in allerlei kleuren en maten. Of kies voor een luchtplantje. Voor mijn verjaardag kreeg ik twee schattige luchtplantjes in een himmeli die nog steeds gezellig voor het raam hangen. Nog makkelijker is het wanneer je de jungle sfeer in huis haalt door te kiezen voor behang, posters of kleine prenten van planten of bladeren. Zo waan je je alsnog in de jungle. 

De volgende planten op mijn lijstje zijn twee hertshoorns. Die zullen vast prachtig staan in mijn groene potten.

Liefs MamaNatuurlijk 

*Hieronder zie je het begin van mijn Urban jungle een aantal weken geleden. Inmiddels is er alweer het een en ander veranderd en gegroeid. Ik zal binnenkort weer eens een foto maken.

4 opmerkingen :

  1. Het ziet er mooi uit moet ik zeggen! Zelf ben ik hier heel slecht in. Ik beken tot mijn schande dat ik alleen nep bloemen heb...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O maar dat kan er ook Urban-jungle-achtig uitzien? En anders met behang en printjes? Ik vind dat nepbloemen tegenwoordig soms wel heel echt lijken.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...