donderdag 6 juni 2013

Kikker sensory box

Pas geleden ronden wij ons kikkerthema af. Wat overigens ontzettend leuk was, dus misschien schrijf ik er nog wel een post over. Tijdens projecten probeer ik het onderwerp op zoveel mogelijk manieren aan te bieden. Niet alleen cognitief maar ook zintuiglijk. Ik dompel hem als het ware helemaal onder in een onderwerp, door het op zoveel mogelijk vlakken te beleven. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Een van de laatste onderdelen van het kikkerproject was een sensory box die ik maakte. Het thema was natuurlijk kikkers, maar ook het moeras. Ik loste zo'n 12 blaadjes gelatine op in warm water waar ik groene kleurstof doorheen roerde. Toen de gelatine helemaal opgelost was goot ik het in een plastic box. Nadat het stevig was geworden zette ik er kikkers, een slinger met blaadjes, gras (wat voor riet moest doorgaan) en een slang in.

De ingerichte box zette ik buiten op tafel. Zoonlief vond het eerst een beetje vreemd om aan te raken. Het trilde, blubberde en voelde erg koud aan. Zijn nieuwsgierigheid won het en uiteindelijk ging hij er vol in. Hij vond het heerlijk om er in te knijpen, het door zijn vingers te laten glijden en om de dieren er in te verstoppen. Het was een groot succes en ik kreeg dan ook het verzoek om het nog een keertje te maken.

Liefs MamaNatuurlijk





10 opmerkingen :

  1. Op de laatste foto is hij bijna zelf een kikker. Hoe bied jij thema's aan? Maak je samen met hem het thema, kijk je wat er bij hem leeft of maak je een jaarplanning?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja hij zat helemaal onder!
      Qua aankleding in huis en materiaal hou ik voor mezelf altijd de seizoenen aan. Daaruit ontstaan vaak vanzelf activiteiten die hij wel of niet leuk vind. Ik bied zoveel mogelijk verschillende activiteiten aan om verschillende ontwikkelingsgebieden aan te spreken. Ik gemerkt dat seizoensgebonden activiteiten hem bijna altijd wel aanspreken omdat het letterlijk gaat over de wereld om hem heen op dat moment.

      Daarnaast ontstaan er ook een heleboel activiteiten vanuit zijn eigen interesse. Ik observeer waar hij zich mee bezig houdt en wat belangrijk voor hem is. Op basis daarvan haal ik aanverwante zaken in huis zoals boeken, speelgoed, spelletjes of knutsel- en ander materiaal. Ook probeer ik uitjes te verzinnen die erbij passen. De ene keer is dat gemakkelijker dan de andere keer. Ik introduceer al deze dingen als een optie en hij kiest dan of en wat hij ermee doet. Ik help hem bij het beantwoorden van zijn vragen en help hem bij het zoeken naar informatiebronnen. Als ik zie dat hij vastloopt doe ik een suggestie.

      Ik probeer verder ook veel (kosteloos) materiaal in huis te hebben zodat eventuele plannen en projecten direct gerealiseerd kunnen worden.

      Dit is even in een notendop. Ik zal er eens een post aan wijden.

      Liefs MamaNatuurlijk

      Verwijderen
  2. Haha...toen hij eenmaal los ging. Net een veearts ;). Mooi thema!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een inspiratiebron ben je toch voor een ieder! Prachtig hoe je ook met dit thema, alle ontwikkelingsgebieden weet te stimuleren, daar kunnen ze i het onderwijs nog wat van leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk zo'n kledderbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat super leuk zo'n bak, en hij is zelf bijna helemaal groen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja hij leek zelf wel een kikkertje.

      Liefs MamaNatuurlijk

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...