dinsdag 12 april 2016

Chemicaliën en kindergedrag

Deze week schreef ik een artikel voor Kiind over de invloed van chemicaliën op de ontwikkeling van kinderen. Dit vanwege de resultaten uit het DENAMIC project wat werd besproken bij Reporter Radio op Radio 1.

Neurologische effecten
Het zeer uitgebreide Europese DENAMIC project heeft namelijk aangetoond dat er een link is tussen bepaalde stoffen en neurologische effecten bij kinderen. Denk hierbij aan ADHD, autisme, angststoornissen en invloed op het IQ. 

Mierengif in moedermelk?
In het artikel beschrijf ik hoe wij en onze kinderen chemische stoffen binnenkrijgen en om hoeveel en welke stoffen het onder andere gaat. Opvallend vond ik dat tijdens het interview de ongenuanceerde oneliner ‘Mierengif in moedermelk’ nonchalant de ether ingegooid werd. Hoewel het zeker waar is dat chemicaliën ook in moedermelk voorkomen is dit wel erg kort door de bocht. Dat er chemicaliën in moedermelk zitten is namelijk helemaal niet zo exclusief als gesuggereerd werd. Er zitten namelijk chemicaliën in zowel borstvoeding als kunstvoeding, want koeien leven nu eenmaal in hetzelfde milieu als wij. Borstvoeding heeft daarbij gelukkig wel een aantal toffe trucjes welke ik toelicht in het artikel. 

Nuance ontbreekt
Het storende aan een uitspraak als 'Mierengif in moedermelk' vind ik dat het ervoor kan zorgen dat moeders gaan twijfelen aan de kwaliteit van hun melk. Terwijl dat helemaal niet nodig is. Het wordt uit de context getrokken puur voor de sensatie zo lijkt het. Er werd naar mijn idee namelijk net even wat meer op ingegaan dan op andere zorgelijk aspecten. Zoals bijvoorbeeld dat de invloed en schade het grootst is voor het ongeboren kind. Moedermelk bevat gifstoffen werd er meerdere keren benadrukt, zonder daarbij de nodige toelichting te geven en kunstvoeding er tegenover te zetten. Wat naar mijn idee juist erg belangrijk is, want het maken van een gefundeerde keuze kan alleen wanneer ouders alle informatie hebben.

Giftige cocktail
Het zorgelijkste punt vind ik dat de invloed het grootst is voor het ongeboren kind. Dit komt omdat de hersenen dan volop in ontwikkeling zijn. Wordt er op dat moment schade toegebracht door giftige stoffen, dan kan dat effecten hebben die ook in het latere leven nog aantoonbaar zijn zoals ADHD en autisme. En zoals ik pasgeleden al schreef in mijn stuk over BPA zijn het niet alleen de individuele chemische stoffen waar we aan bloot gesteld worden. Het is juist de combinatie van meerdere stoffen die het gevaarlijk maakt. Want wat de invloed is van een dergelijke cocktail is nog onvoldoende bekend. Wel is nu gebleken dat bepaalde stoffen in een bepaalde dosering los van elkaar weinig invloed hebben, terwijl ze samen in dezelfde dosering ineens wel schadelijk zijn. 

Omdat het allemaal best eng klinkt en we hierin ook afhankelijk zijn van de beslissingen van de overheid geef ik in mijn artikel een aantal tips wat je zelf kunt doen om het thuis zo gifvrij mogelijk te maken. Het gehele artikel kun je hier lezen.

Liefs MamaNatuurlijk

2 opmerkingen :

  1. Goed artikel heb je geschreven! Over glyfosaat.. ja, dat vind ik ook echt zorgelijk dat dat nog steeds goedgekeurd wordt. Verder probeer je veel te doen, maar vooral ál dat plastic verminderen blijf ik lastig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het vermijden vind ik ook lastig. Bijna aller zit verpakt en het is soms echt zoeken. Het kan hier thuis ook zeker nog beter. We blijven er aan werken.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...